GüncelMakaleler

ÇEVİRİ | Devrimden emeklilik ve “Ganapati’nin Teslimiyeti” oyunu üzerine

"Kentsel alanlarda ve diğer demokratik hareketlerde yapılır. Hükümet ayrıca savaş için gazetelere ve mahkemelere el koyar ve kullanır. “Ganapati’nin Teslimiyeti” kampanyası bunun bir parçası"

Hindistan Komünist Partisi (Maoist)’nin üst düzey yöneticilerinden Ganapathi yoldaş hakkında geçtiğimiz haftalarda polis kaynakları tarafından “teslim olmaya hazırlanıyor” şeklinde yalan bilgiler yayılmıştı. HKP (M) ile 2008 yılında birleşen HKP (ML)’nin 26 yıl genel sekreterlik görevini üstlenen Ganapathi yoldaş, iki yıl önce 70’i aşan yaşını ve sağlık sorunlarını gerekçe göstererek üst düzey sorumluluklarını genç yoldaşlarına bırakmış, ancak gerilla alanlarında parti görevlerini sürdürmeye devam etmiştir.

Ganapati yoldaşa ilişkin bugün böylesi yalan bilgilerin ortaya atılması, faşist ve gerici Hint devletinin pandemi sonrası derinleşen ekonomik ve siyasi krizinin üzerine perde çekme çabasıdır. Konu ile ilgili, bu yalanlara dönük ülke içindeki tepkilere, virasam1970.blogspot.com’da Pani yoldaş imzasıyla verilen “Ganapati -dahimiz-” başlıklı yanıtı gazetemiz için çevirdik:

Bir simya oyunu iki haftadan az sürdü. Üç gün boyunca adım adım ilerledi. Oyunun adı “Ganapati teslimiyeti”. Hükümet İstihbarat Dairesi ve Telugu dergilerinin ortak yönetimi altında sunuldu.

Hindistan Hükümeti tarafından desteklenen bir oyundu. Bunda yeni bir şey yok. Bu oyuna entelektüellerin tepkisi dikkat çekicidir. Bu yüzden bunun hakkında konuşmak istiyoruz.

Duygulara müdahale, bu savaşta önemli bir faktör. Aynı zamanda bu kelimeyi insanların kalbini kazanmak için kullandı. Bu kelimeyi duymanın ne kadar iyi olduğunu görün. Terim, ideolojik savaş stratejisine atıfta bulunmak için kullanıldı. Bu ideolojik savaş aynı zamanda milyonlarca kişinin Maoist devrimci bölgelerde yaklaşık on beş yıldır yürüttüğü savaşın ayrılmaz bir parçasıdır.

Bu, kentsel alanlarda ve diğer demokratik hareketlerde yapılır. Hükümet ayrıca savaş için gazetelere ve mahkemelere el koyar ve kullanır. “Ganapati’nin Teslimiyeti” kampanyası bunun bir parçası.

Devrim on yıldır bunun için mücadele ediyor. Bunun sadece bir silah savaşı olmadığını, insan beynini hedef aldığını anlatıyor. Ama dahilerimiz bunu önemsemiyor. Bu nedenle, birçok Telugu entelektüeli, bu hükümet destekli oyunun ortalama seyircisi haline geldi. Oyunun olay örgüsünün ve stratejik komplo anlatısının ne olduğunu bilmeden analize girdi. Entelektüel dünyamızın neye benzediğini öğrenmek için bir fırsat olduğu ortaya çıktı. (…)

Ganapati’nin teslim olduğu haberine entelektüellerin bazı tepkileri dikkate alınmalıdır. Bunlardan biri “devrimden bıkıp emekli olması”. (…) bir devrimde “emekliliğin” nasıl olabileceğine dair bir örneğe (Ganapati’nin yöneticilik görevlerinden çekilmesinden bahsediyor, Ç.N.) bakmak yeterli. (…)

Devrimcilerin Dandakaranya’ya gittikleri ilk günlerde bir Adivasi (Ganapati’den bahsediyor, Ç.N.) tanıtıldı. Başlangıçta, onlara ormandaki yolu göstermek için devrimcilerle birçok kez işbirliği yaptı. Birçok köyde dernek oluşumuna katıldı. Onlara rehberlik etmek için üst düzey sorumluluklar aldı. Ayrıca hapishanede uzun süre kaldı. Ailesinin iki veya üç nesli, bir alanda devrim mücadelesi içerisinde. Devrimde bazıları şehit oldu. Yaşı çok ilerledi, hastalandı.

Artık fiziksel ve zihinsel olarak önceki sorumluluklarını yerine getiremiyor. Bu (Ganapati’nin “emeklilik isteği”, (Ç.N.), hareket liderliği tarafından kabul edildi. Devrimci Janata Hükümeti tarafından yönetilen bir yatılı okula transfer edildi. “Şimdi burada sorumluluklarımın ne olduğunu bana sorarsanız, pansiyona bakarım” dedi.

Bence bu, devrim mücadelesindeki “emekliliği” anlamak için en iyi örnek. Terim, toplu-bireysel ilişki, fiziksel ve zihinsel dayanıklılık yaşı ve hastalık arasındaki ilişkiyi ifade eder. Kolektif liderliğin ve iş ahlakının olduğu bir görevi bir kişi yapabildiği sürece sorumluluk konumunda olmanın yanlış bir tarafı yoktur. Ancak kolektif çalışmanın kanıtı nedir? Sorusu ortaya çıkabilir. Bunun bir örneği, onlarca yıldır en değerli insanlar çatışmalarda ölse, hapse atılsa ve bazıları eve gitse bile krizin ortaya çıkmamasıdır. Bu bir kolektif var demektir. Aynı kolektifte, içindeki kişilerin yaşı, hastalığı vb. göz önünde bulundurularak farklı görevler verilir.

(…) Parti, Ganapathi’nin gönüllü olarak istifa ettiğini ve başka alama teslim ettiğini belirtiyor. Ne kadar az verimiz olursa olsun, bundan çok şey anlayabiliriz. Böyle bir önerinin Maoist parti gibi yapılarda karar verici, alternatif bir düzenleme haline gelmesinin ne kadar süreceği tahmin edilebilir. Bir dereceye kadar defalarca tartışılmadıkça bir karara dönüşmez. Bunlar, önyargılı politika kavramları olmadan yapılabilecek şeylerdir. Aynı sırayla, ana sorumlulukları atlayanlara farklı görevler verilir. Ganapathi’nin büyük sorumluluklardan ayrılmasının ardından partinin verdiği açıklama basında sıklıkla yer alıyor.

Dahası, entelektüeller, yaşlılığın yüküne yenik düşmüş olsa bile, büyük sorumluluklardan emekli olmanın, emeklilik olduğuna inanıyorlar. Yaşlanma, anladıkları şeydir. Yaş ve hastalık hakkında endişelenmek iyidir. Ancak görüşleri doğru değil. (…)

Ancak bu örnek, devrimin insan yaşamındaki yaşlanmanın doğal evrimini nasıl anladığını anlamak için yeterlidir. (…) Dandakaranya Özel Bölge Komitesi, partiye uzun yıllar mek verenlerle ilgili bir mektup yazmıştı. (…) Son derece devrimci bir bakış açısıyla kaleme alınan mektubun bazı kısımları çok bölgesel.

“Örneğin, bu tür (kıdemli) yoldaşlar, kaçınılmaz yaş sınırlamalarının yanı sıra buradaki sıkı gerilla yaşamı nedeniyle birçok sağlık sorunuyla karşı karşıyadır. Özellikle kadın yoldaşların sağlık durumu daha da karmaşıktır. Ülkemizde neredeyse tüm kadınlarda doğal olan anemi sorunu, yaşa bağlı hastalıklar, bedensel ve ruhsal sorunlar ile artmaktadır.

Geçmişte gerilla olarak her türlü faaliyete aktif olarak katılan yaşlı kadın yoldaşlar, farklı düzeylerdeki farklı tür ve kısıtlamalar nedeniyle artık belirli faaliyetlere katılamamaktadır. Hepimiz, bu yoldaşların deneyimlerinin, özellikle devrimin önemli kıvrımlarında ve dönüşlerinde çok faydalı olduğunu kabul etmeliyiz. Kadınlar olarak, harekette uzun süre çalışan yaşlı yoldaşlara, parti üyeliğine bakılmaksızın saygı duymalı ve onları yüceltmeliyiz. İhtiyaçlarını ve sorunlarını bilmeli, sabırla ve özenle çözmeye çalışmalıyız. (…)

Bu tür yoldaşların kaldığı bölgeye seyahat eden lider yoldaşlar, seyahatlerinin ve görevlerinin bir parçası olarak onlarla buluşmayı planlamalıdır. Nerede olurlarsa olsunlar, ihtiyaçlarının mümkün olduğunca karşılanmasına ve yaptıkları işin niteliğine bağlı olarak uygun bakım düzenlemelerinin yapılmasına özen gösterilmelidir. (…)” (Mektuptan alıntı, Ç.N.)

Ayrıca “(…) Her yaştan yoldaşın ve her yaştan yoldaşın partide bulunması, devrimin gelişmesine ve geleceğine büyük katkı sağlar. Öyleyse, kıdemli yoldaşlara, özellikle kıdemli kadın yoldaşlara karşı doğru tutumu benimseyelim. Güvensiz hissetmeden, ellerinden gelenin en iyisini yapmalarına destek olalım.” (Mektuptan alıntı, Ç.N.)

Yaşlanma, bu toplumda bile çocukluk kadar büyük bir sosyal sorundur. Yetim çocuk ve (bakımdan mahrum, Ç.N.) yaşlı sayısının artması, bu sistemin insanlık dışılığını hatırlatıyor. Doğal çocukluk ve yaşlılık sosyal problemler haline geldi. (…) Parti, saflarını bunlarla karşılaşan kıdemli yoldaşlara karşı uyarmak için bu mektubu yayınladı. Bu mektup, devrimin sürekli kendini nasıl hassaslaştırmaya çalıştığını gösteriyor.

Devrim, yaşlılık ve hastalık gibi şeylere karşı çok insancıl bir tavır sergiliyor. Bu çok yaygın bir şeydir. Ancak entelektüellerimizin çoğu bunları bilmiyor. Daha yaşlıysan ne yapmalısın? Emekli olmanız gerekiyor. Bilenler sadece onlar.

Bazıları biliniyor, bazıları bilinmiyor ve bazıları kötü niyetli. Hep birlikte çok geniş çaplı bir tartışma başladı. Bununla birlikte, hükümetin kurduğu tuzağa düştüler (…). Yukarıdaki iki referans, sadece Ganapati durumunda değil, aynı zamanda herhangi bir aktivist durumunda da devrimci tavrı bilmek açısından faydalıdır.

Daha fazla göster

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu